16:02 etimoloji neden önemlidir ve bertan rona'yı nereden tanıyoruz?

01 etimoloji ne yapar?

Etimoloji, kökenbilim ya da köken bilimi; bir dildeki sözcüklerin kökenlerini ve buna bağlı olarak o dilin diğer dillerle ve o dili konuşan toplulukların geçmişten bugüne diğer topluluklarla olan kültürel ilişkilerini araştırır. Aynı zamanda etimolojinin bir dilin mantığını kavrayabilmek açısından önemli olduğu savunulur.

02 Bertan Rona’yı nereden tanıyoruz?

Etimoloji niçin önemlidir, neden bilinmelidir sorusuna bir cevap vermeden önce kısaca Bertan Rona’dan bahsetmek istiyorum. Bertan Rona Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’ndan müzikoloji doktoru unvanı almış ve çeşitli üniversitelerde hocalık yapmış. Peki biz Bertan Rona’yı nereden tanıyoruz? Elbette Twitter’dan ve etimolojiye dair “a vay be, şu şu kelime şuradan geliyormuş!” dediğimiz tweetlerinden tanıyoruz.

03 Bertan Rona etimoloji hakkında ne diyor?

Fakat kendisi etimolojiden bahsederken (Genç İstikbal Dergisi’yle yaptığı bir röportajda) düşüncelerini şöyle açıklamış: “Meraklı bir tabiatım var: Devlet Opera ve Balesi’nde koro şefliği ve rejisörlük yapmaktayım, ama aslen kompozisyon, yani bestecilik bölümünü bitirdim. Müzikoloji üzerine doktora yaptım. Edebî çalışmalarım da oldu. Tüm bunları şunun için söylüyorum: Etimoloji benim ilgi alanlarımdan sadece bir tanesi ve ben çok yönlü olmasaydım etimolojiye de ilgi duymazdım. Neden? Çünkü beni, etimolojinin kültür tarihi ve felsefe ile alâkalı kısmı ilgilendiriyor. “Şu kelime şuradan geliyormuş; a ne kadar enteresan!” türünden oyunlar oynamak değil. Mesele, kelimelerin taşıdığı kavramların tarihsel serüveni. Yoksa ben kelimelerin nereden geldiğiyle niye ilgileneyim ki? Bir misal vereyim: “Kul” ile “köle” kelimelerinin aynı kökten gelmesi; bana bu iki kavram arasındaki tarihî bağlara veya ilk İslâm imparatorluğunun sosyo-kültürel yapısına dair bir şey
söylüyorsa kıymetlidir. Bunun dışında etimoloji çok ilgimi çekmiyor.” 

04 @bertanrona'nın aralık ayındaki bazı tweetleri





Yorumlar